XXXIV: Svartvitt eller färg? 2/2

Det har blivit dags för andra delen av vårt seminarium om färg och svartvitt. Den här gången riktar vi blicken mot gränslandet mellan färg och svartvitt.

Stillbild ur Schindlers List.
  • Alla som sett Schindlers List (1993, i regi av Steven Spielberg) minns säkert en scen där kameran följer en flicka i röd kappa i den i övrigt helt svartvita filmen. Inom stillbildsfotografin kallas stilgreppet selektiv färg. Det har använts till och från, bland annat inom bröllopsfoto, men tycks aldrig ha fått ett större genombrott. Varför inte? Genom att försöka besvara den frågan kanske vi kan få nya insikter om hur bilder fungerar.
Monokrom. Foto: Göran Segeholm, 2014.
  • Monokroma bilder (bilder som bara har en färg) behöver inte vara svartvita. De kan dra mot varmt eller kallt. Vi tittar lite närmare på det, liksom tekniker som duotone.
  • Färger är känslor, och genom att styra färgerna i ett fotografi kan vi leda läsaren mot olika tolkningar. Men hur långt kan vi gå?
💡
Inspelningen av seminariet är tillgänglig för silver- och guldmedlemmar längre ner på denna sida.