Sandro Botticelli, Venus födelse (detalj), ca 1485. 

85: Konst är ett hantverk.

Begreppet ”konst” är lika roligt att tänka på som det är svårt att greppa. När blir en bild ”konst”? Nu startar sommarens följetong i 7 delar där vi går igenom några olika sätt att definiera konst. Vad är konst för dig?

Göran Segeholm
Göran Segeholm

Bildspråkets sommarföljetong, del 1 av 7

Introduktion

Folkkäre konstnären Ernst Billgren besvarade en gång frågan ”vad är konst?” med motfrågan ”vem bryr sig”.1 Eftersom utmärkt konst har gjorts av folk med de mest skiftande uppfattningar om vad konst är, så spelar definitionen ingen som helst roll, resonerade Billgren vidare.

Det är sant att konstnärer knappast behöver kunna definiera ”konst” för att göra bra konst. Men ord finns för att vi behöver dem. Konstbegreppet skulle inte användas om vi inte behövde det för att formulera någonting viktigt. Somliga menar att konsten är särskilt viktig eftersom den ska ersätta all den religiösa mystik som gått förlorad i vår rationella, sekulariserade kultur.

Somliga av oss mår bra av att få prata om ”konst”. Problemet är att ordet är så fluffigt och elastiskt att vi lätt pratar förbi varandra när vi använder det. Frågan ”vad är konst?” har många svar.

Så nu sitter jag här i sommarskuggan på min bakgård och tänker på konst. Inte på bilder, skulpturer, installationer, happenings och performances, utan på själva begreppet. Vad vi lägger in i ordet ”konst”. När blir, till exempel, ett fotografi ”konst”?

I den här sommarföljetongen försöker jag reda ut de vanligaste definitionerna som jag uppfattar dem.

1) Vad är konst II (Langenskiöld förlag, 2011).

Del 1. Konst är ett hantverk.

Det svenska ordet ”konst” härrör ur lågtyskans ”kunst”, som betyder ”att kunna”. Engelskans ”art” har sina rötter i latinets ”ars” som betyder ungefär ”skicklighet” eller ”hantverk”. Även om ”konst” idag har många nya lager av betydelse så lever det ursprungliga ordet kvar i uttryck som ”konsten att må bra” eller ”konsten att göra ett gott intryck”.

Synsättet att konst är kopplad till skicklighet manifesterar sig särskilt tydligt när någon avfärdar ett konstverk genom att säga ”det där skulle ett barn gjort bättre” eller ”det där hade jag kunnat göra själv”. Underförstått; det som inte är svårt att genomföra kan inte vara konst. För den som ser konst som ett hantverk är utsagan rimlig; ”jag bedömer denna VVS-installation som undermålig, eftersom min femåriga dotter hade gjort ett bättre jobb”.

Fokus på skicklighet i genomförandet hänger samman med synen på konstnärens roll i samhället. Om konstnärens uppgift är att bekräfta och befästa kollektiva normer, myter och värderingar så blir skickligheten helt central. Då är alla är överens om vad som ska sägas och varför, konstnärens uppdrag blir att hitta en form för hur det ska sägas. Ju fler gånger ett budskap har upprepats, desto större blir kraven på att det framförs på ett sätt som publiken uppfattar som ännu bättre än tidigare versioner, kanske också varsamt anpassat till samtidens formspråk.

Om konstnärens uppgift istället är att bidra med subjektiva iakttagelser, eller rent av ifrågasätta kollektiva normer och värderingar, så spelar skickligheten mindre roll. Då är vad och varför långt mer centrala frågor än hur.

Vad tycker du?

Du som fotograferar har kanske någon gång irriterat dig på att en bild som kommit till av en slump blivit bättre än en annan som du planerat noga och genomfört med oklanderlig teknik. Det är hantverkstanken som slår till. Inte så konstigt, den har varit dominerande under nästan hela bildens historia. De senaste hundra åren har dock synsättet att bra konst kräver hantverksskicklighet blivit mindre vanligt bland konstintresserade.

Om du nästa gång det blir konstdiskussion väljer det här lägret kommer här en lista med några för- och nackdelar.

➕ Fördelar
  • Vilar på en lång tradition och är lätt att begripa.
  • Enkelt att avfärda många så kallade ”konstverk” direkt, vilket gör att du känner dig rapp och beslutsam i en diskussion.
  • Chans att få nya vänner som tycker att konst inte behöver vara konstigt.
➖ Nackdelar
  • Att framhärda att konst blott är ett hantverk bland andra kan få dig att framstå som intellektuellt lat.
  • I framtiden blir det nödvändigt för dig att avfärda AI-genererad konst eftersom den är lätt att göra även om den ser ut som om den varit svår att göra. Därför måste du lära dig att upptäcka skillnaderna, vilket blir allt svårare för varje ny AI-generation som lanseras.
  • Risk att du hamnar på kollisionskurs med mer uppdaterade konstälskare.

Nästa vecka tittar vi närmare på ställningstagandet Konst är en stil.

Skicka in din bild av skuggspel.

På lördag klockan 8.00 stänger inlämningen för juni månads utmaning. Alla kan läsa och göra Bildspråkets utmaningar, men inlämningen är bara öppen för betalande prenumeranter av Bildspråket. Läs mer på länken nedan.

Skuggspel
Månadens utmaning, juni 2023
Göran Segeholm, Tele 2 Arena, 2012.

Tänk på arkitektur. Tänk på träd. Samtidigt.

Nästa månads utmaning sätter fokus på relationen mellan arkitektur och träd. På lördag klockan 8 publicerar jag utmaningen på den här sidan.

Nästa seminarium — söndag 16 juli klockan 10.00.

Du som är silver- eller guldmedlem, skriv in seminariet i din kalender. Ämnet är ännu inte exakt formulerat, det kommer i nästa veckomejl. Men glöm inte mitt förslag att titta på ett motiv i fem minuter innan du fotograferar det, och sedan vänta en vecka tills du tittar på bilden och jämför skillnaden i upplevelse mellan synbild och framställd bild. Läs mer om det längst ner i texten från förra seminariet (endast tillgängligt för silver- och guldmedlemmar).

XVIII: Image takers, image makers och allt däremellan
Genomfördes söndag 18 juni 2023.

Veckans bildradio: Ett halvlyckat misslyckande.

”Intressant avsnitt, första gången du i bildradion misslyckas att öppna dina informanter”, skriver en av lyssnarna i kommentarsfältet till detta avsnitt, som las ut i maj 2012.

Jag håller med, men det lärde mig någonting nytt om hur människor inom vissa grupper känner att de måste skydda varandra. Och avsnittet kan kanske ändå vara värt att lyssna på, om inte annat för att jag tror att den här kulturen där modeller och fotografer samarbetar och hjälper varandra framåt möjligen har passerat sin peak.

Anders Jensen och Louise Ekroth, som jag intervjuar i avsnittet, heter numera Anders och Louise Sejdeborn och har en youtubekanal tillsammans där de skildrar sina äventyr på olika platser på planeten.

🎙️ 37: Fashion och glamour på campingen
Bildradion pratar med Anders Jensen från Moderskeppet och modellen Louise Ekroth om modellträffar – en fotografisk subkultur för fotografer, modeller och makeupartister som vill skapa bilder tillsammans utan att behöva blanda in pengar.

Veckomejl