Arlingtonkyrkogården, sektion 69. Foto: Elizabeth Fraser / US Army.

Vår tids historia är (tyvärr) en samling fotografier

Veckomejl 146. Om hur det gick när en kyrkogårdsanställd försökte stoppa ett politiskt kampanjtåg.

Göran Segeholm
Göran Segeholm

I måndags fick jag tyvärr ännu ett bevis på att filosofen Vilém Flusser hade rätt när han skrev att »mekaniska bilder« (alltså fotografier) tränger ut det kritiska tänkandet och gör mänskligheten dummare1.

Resonemanget i sin helhet återfinns i boken En filosofi för fotografin (1983). I korthet går det ut på att vi under 1900-talet gick från att dokumentera viktiga händelser till att skapa händelser vars huvudsakliga syfte är att omvandlas till fotografier. Eftersom bilder är känslomässigt starkare och lättare att minnas än fakta, så utgörs vårt kollektiva minne, och därmed vår historia, numera till stor del av fotografier. Prova själv. Tänk på andra världskriget. Vad kommer upp först, fakta eller bilder? Vad minns du tydligast från flyktingkrisen 2015? En bild eller fakta?

Nåväl, skådeplats för det lilla dramat i veckan är USAs mest kända och mest fotograferade begravningsplats, miltärkyrkogården i Arlington, helt intill huvudstaden Washington DC. Du har säkert sett några bilder därifrån med tusentals vita gravstenar mot en böljande grön gräsmatta. Händelsen jag ska berätta om utspelar sig i sektion 60, en plats för soldater som fallit i de senaste krigen i Irak och Afghanistan.

På hela begravningsplatsen råder förbud mot politiska utspel. Dels för att det anses ovärdigt och respektlöst att utnyttja fallna soldater för politiska syften, dels för att militären måste stå fri från politiska ställningstaganden. I sektion 60 råder dessutom totalt fotograferingsförbud eftersom en del av gravarna är ganska nya. Människor i sorg ska inte behöva oroa sig för att förvandlas till staffage1 i en bild på instagram.

In på scenen kommer nu ex-presidenten och presidentkandidaten Donald J Trump, omgiven av ett entourage av assistenter, pr-folk och kommunikatörer. Några bär kameror. En kvinnlig begravningsplatsanställd lägger märke till följet och påpekar att varken politiska utspel eller fotografering är tillåten på området, varför kampanjpersonalen inte äger tillträde med sina kameror. Vilket också tidigare förmedlats till kampanjledningen.

Nu tror du kanske att detta leder till att Trumps kampanjpersonal med sina kameror tackar för påminnelsen och väljer att vänta utanför medan ex-presidenten i introvert stillhet besöker begravningsplatsen och begrundar livets skörhet.

Riktigt så blir det inte. Istället får den kyrkogårdsanställda en utskällning och blir brutalt bortknuffad av en storvuxen man i Trumps sällskap. Som om inte det vore nog ska Trumps talesperson Steven Cheung senare förolämpa den chockade kvinnan och kalla henne »mentalt instabil«.

Begravningsplatsens ledning har beskrivit incidenten i en rapport, men meddelar också att ärendet är nedlagt på grund av att den anställda kvinnan vill vara anonym. Hon är rädd för repressalier från trumpanhängare.

fotnot

1) staff·­age [‑a´∫] substantiv ~t [‑et] • djur- el. människo­figurer på landskaps­målning; bi­figurer, ut­fyllnad


Bildspråket nu på facebook

Det tog sin lilla tid, men nu har Bildspråket en egen facebooksida. Förhoppningen är att det ska bli ett forum för diskussioner kring bildspråk, fotografi och kreativitet. Gå gärna med.


Lediga platser i lördagsgruppen

Bildspråkets feedbackgrupper är populära, så populära att det nästan alla redan är fulltecknade inför den kommande säsongen. Men inte alla. I lördagsgruppen (en lördag i månaden kl 10.00–12.30) finns det fortfarande plats.

Mejla mig på goran@bildspraket.se om du är intresserad av att vara med. Läs mer här om olika typer av medlemskap.


En sådan som fotograferar

Vecka 36: Ge din kamera kärlek

Ta en stund med din kamera och rengör den grundligt. Innan du börjar, sätt på någon musik som du tycker om och som gör dig lugn. Använd bomullstoppar för att komma åt alla skrymslen mellan rattar och reglage. Rengör objektivet/objektiven på lämpligt sätt (här överlåter jag till dig att googla).

Granska kameraremmen, om du har en sådan. Om den är sliten, köp en ny. Ta inte första bästa, utan välj en som du verkligen tycker om.

Om du har kunskap, utrustning och känner dig trygg nog: gör ren bildsensorn också med därför avsedd utrustning. Du hittar den på närmaste fotobutik.

Så, nu har du gett kärlek till din kamera, och förmodligen tycker du ännu lite mer om den än du gjorde för bara en stund sedan. Lägg inte undan den på en gång, låt den stå på en plats där du ofta ser den de närmaste dagarna.

Seminarium: Svartvitt eller färg?

Nästa onlineseminarium blir av den 15 september, och då handlar det om bildbehandling – närmare bestämt den eviga frågan om svartvitt eller färg.

Men för att det ska bli ett riktigt bra seminarium skulle jag behöva din hjälp. För att belysa ämnet vill jag göra olika varianter av några bilder, och jag arbetar hellre med någon annans råfiler än mina egna.

Så om du vill bidra till ett bra seminarium, skicka in några råfiler redan idag. Deadline är onsdag den 11 september.

Bildspråkets seminarier är öppna för alla silver- och guldmedlemmar.

XXXIII: Svartvitt eller färg? 1/2
Söndag 15 september 2024 kl 10.00.

Ur poddarkivet: Hannah Goldsteins flock

I en inspelning från 2014 berättar Hannah Goldstein om sitt analoga äventyr.

🎙️ 96: Hannahs flock
Hannah har börjat plåta småbild, och köper filmen Paradiso (400 ASA) i trepack för tjugofem spänn på det lokala apoteket.

Veckomejl