Mitt inre liv tycks vara svartvitt
Jag har tänkt mycket på svartvit fotografi under veckan som gått. Söndagen den 15, om tio dagar, har vi nämligen seminarium om svartvitt här på Bildspråket. Nästa torsdag kommer jag således att sitta vid min skärm hela dagen och tvätta färgen av bilder som deltagarna skickat in. Vi behöver ju någon form av diskussionsunderlag. Hittills har jag fått tjugo bidrag, men jag vill gärna ha fler!
Svartvitt är intressant, och jag har noterat två tendenser hos mig själv.
- Jag kopplar svartvitt till papperskopior och färg till bildskärmar. Ska jag visa en bild bara på skärmar, så går jag oftare mot färg. När jag skriver ut bilder överväger jag oftare om en bild ska få bli svartvit istället.
- För mig tycks svartvit fotografi hänga ihop med subjektiva minnen, och färg med sådant som är lite mindre personligt. Om jag gör ett fotografier som ska representera någonting jag upplevt, så ökar sannolikheten för att det blir svartvitt. När jag gör fotografier av motiv som jag inte har någon direkt känslomässig koppling till så blir det oftare färg.
Jag tror inte att jag är ensam om de här associationerna. Allt detta ligger i den fotografiska kulturen och historien. Särskilt lite äldre bildkonsumenter är vana att se den subjektiva berättelsen i svartvitt, och när jag skriver det tänker jag på fotografer som Robert Frank och Christer Strömholm. Men även detta kommer att förändras.
Heja Göteborg!
Sommaren som gått (och som fortfarande tycks pågå, 26 grader just nu) tillbringade jag mestadels hemma i Stockholm. Men nästa sommar ska jag definitivt till Göteborg, för där blir det fotosalong. Sveriges största, lovar Hasselbladstiftelsen som arrangerar. Glädjande för oss som tycker att det är för lite fotografi på Liljevalchs vårsalong och fortfarande saknar Höstsalongen på Fotografiska som senast arrangerades 2018.
Juryn tyder på att den vanligen ganska akademiska Hasselbladstiftelsen siktar mot ett ganska »folkligt« anslag. Det är spännande att Pauline Benthede, global utställningschef på Fotografiska är inbjuden. Bildjournalisten Paul Hansen är väl nästan ett »household name« i stora kretsar och artisten Eva Dahlgren har ett bra integritetskapital och har haft egna fotoutställningar (eller minst en i varje fall). Hasselbladstiftelsens chefskurator Dragana Vujanovic Östlind är självskriven.
Fotografer som är boende eller verksamma i Sverige kan ansöka om att vara med fram till den 30 november. Etablerade fotografer och nya namn är lika välkomna att ansöka.
Bildradio für alle (även gratisprenumeranter)
Den här veckans repris från podcasten Bildradion (*2010– †2015) är tillgänglig för alla prenumeranter av veckomejlet, inte bara betalande. Frågeställningen som jag och Hannah Goldstein tar upp är hur man gör bilder »mer intellektuella«.
Lyssningsvärt, tycker en del.
Nu tio år senare inser jag att varje gång jag säger »hjärta« respektive »hjärna« så skulle jag kunna byta ut det mot »höger hjärnhalva« och »vänster hjärnhalva«. Men det är inte särskilt poetiskt.
En sådan som fotograferar
Vecka 37: Stock Art
Bilderna på Unsplash är så kallad »Stock art«, vilket innebär att de inte är gjorda för ett specifikt ändamål, utan ska passa lite här och där. Ena dagen ska de kunna hamna i en artikel om att folk nystartar på hösten, nästa dag illustrera en text om vikten av att gå ut i skogen.
Det som är speciellt med just Unsplash är att det finns tusentals och åter tusentals bilder där som är fria för användning, uppladdade av ambitiösa fotografer som kanske ännu inte lyckats göra sin hobby till sitt yrke.
Överkurs: Skapa själv ett konto på Unsplash och ladda upp din bild och se om det är någon som vill använda den.
Bakgrund till övningen
Även om du inte tänkt att göra några fler bilder av den här typen, så finns det något att lära av varje utmaning. Genom att ta dig an den här övningen tvingas du att formulera vad du tror gör en bild »allmängiltig« och hur »höst« ser ut i det kollektiva medvetandet.
Seminarium: Svartvitt eller färg?
Nästa onlineseminarium blir av den 15 september, och då handlar det om bildbehandling – närmare bestämt den eviga frågan om svartvitt eller färg.
Men för att det ska bli ett riktigt bra seminarium skulle jag behöva din hjälp. För att belysa ämnet vill jag göra olika varianter av några bilder, och jag arbetar hellre med någon annans råfiler än mina egna.
Så om du vill bidra till ett bra seminarium, skicka in några råfiler redan idag. Deadline är onsdag den 11 september.
Bildspråkets seminarier är öppna för alla silver- och guldmedlemmar.