Göran Segeholm, 2021.

Från fotografering till fotografi

Veckomejl 161.

Göran Segeholm
Göran Segeholm

Mattias Karlsson Sjöberg, en av utbildningsföretaget Moderskeppets grundare, skrev nyligen följande i ett nyhetsbrev:

»När jag träffar nyfikna personer utanför fotoämnet brukar jag lyfta fram att det egentligen finns två intressen: fotografering och fotografi.
Det ena handlar om att ta bilder, det andra om att titta på bilder.
Många har bara ett av dessa intressen. Det är vanligt att älska att fotografera men inte vara särskilt intresserad av att titta på andras bilder – och vice versa.«

Jag känner igen det. Jag ser de här två vägarna i både i mig själv och i andra. Jag tänker på en bekant som berättade att hon slutat att fotografera direkt efter att ha gått ut Fotohögskolan i Göteborg efter tre intensiva år. Hon gick in som en driven fotograf men otränad bildläsare. Hon kom ut som en driven bildläsare, men fotografen i henne kunde inte längre leva upp till hennes nya, betydligt högre, krav. Nuförtiden arbetar hon inom ett helt annat område, fotografi har blivit ett fritidsintresse.

De flesta amatörer jag känner, kanske de flesta, började med fotografering och gled senare in på fotografi. Först gjorde vi, sedan reflekterade vi över vad vi gjort. Kanske är det också en fråga om ålder. Vi kan strängt taget bara se sådant vi har personlig erfarenhet av. Av det följer att ju mer vi upplevt, desto bättre är vår förmåga att skapa mening av bilder.

Läsningen och skapandet utvecklas hand i hand. När det går dåligt att fotografera kan man växla till att utveckla sitt läsande istället – hitta nya fotografer, gå tillbaka i fotohistorien, gå på utställningar tillsammans med vänner, läsa böcker som till exempel Geoff Dyers See/Saw (2021) eller varför inte Ewa Stackelbergs helt nya text om Lars Tunbjörk på Svenska Fotografers Förbunds hemsida.


En sådan som fotograferar

Vecka 51: Iscensatta minnen

Tänk på någonting du varit med om för ganska länge sedan, men som ändå finns kvar som ett starkt minne. Kanske är det något storslaget, kanske en obetydlig vardagshändelse som på ett eller annat sätt blivit kvar hos dig.

Tänk sedan på hur du skulle gestalta din upplevelse i form av ett iscensatt fotografi. Eftersom du inte kan åka tillbaka i tiden så måste du anlita aktörer för att spela rollerna. Tänk också lite på vilken rekvisita du skulle vilja ha, och vilka platser du skulle behöva få access till.

För inspiration, titta på Johan Willners projekt Boy Stories från 2006 då han gjorde just detta. Eller Diana Markosians projekt Santa Barbara, som är iscensatta minnen från hennes familjs flytt från Moskva till Kalifornien i slutet av 1990-talet.

På söndag är det seminarium!

Apropå att läsa bilder, december månads seminarium handlar just precis om det. Om du är silver- eller guldmedlem, kom och var med på söndag klockan 10.00.

XXXVI: Betraktarens öga
Söndag 15 december 2024, kl. 10.00

Bildkalaset – har du fått mejlet?

Tack alla som skickat in bilder till Bildspråkets Bildkalas. 28 bidrag kom in, och jag har delat in deltagarna i sju grupper med fyra personer i varje.

Du ska ha fått ett mejl med en länk till råfilerna för just din grupp. Om inte, titta i skräpposten.

Veckomejl