Utsnitt ur E. Farrington Melville, Det svenska etablissemanget, 1863

Folk vill titta på folk

Veckomejl 156: En 160 år gammal trend gör comeback.

Göran Segeholm
Göran Segeholm

En dag när jag satt och slösurfade blev jag bergtagen av ett fotocollage. Jag väljer ordet bergtagen framför fascinerad eftersom Svenska Akademins ordbok beskriver det som »på ett övernaturligt sätt lockats in i ett berg av bergtrollen el. bergkungen«. Och jag tänker att någonting övernaturligt måste ha varit inblandat eftersom jag ägnade gott och väl en kvart åt att fingranska 101 marknadschefers mestadels leende, anställningsbara nunor.

Alla 101 nominerade – de kan bli Sveriges bästa marknadschefer 2024
Här är de marknadschefer som har lyckats bäst med att förflytta sina varumärken i positiv riktning under året som gått.

Men varför inte? Ansikten är intressanta, och sättet collaget var gjort på var också intressant. Vilka faktorer avgjorde vilka personer som skulle bli avsevärt mycket större än andra, eller få en mer framstående placering? Nästan alla log, med ett iögonfallande undantag i form av en man som nästan ser lite bedrövad ut, som om han undrade hur han hamnat i den här hopen. Jag såg framför mig hur alla 101 marknadscheferna satt letade efter sig själva i collaget. Hade de blivit placerade bredvid någon kollega som de tyckte om, eller jämte en gammal fiende? Och han högt uppe till vänster som är så mörkt blåaktig, vad tänkte han när han mötte sin egen blick? Sen var det ju också det att collaget var så pass fult att själva fulheten gjorde det estetiskt intressant. Om jag kisade påminde det om köttfärs.

På 1800-talet var sådana här grupporträtt ganska vanliga. Formen kallades »mosaikfotografi« eller »porträttmosaik« och bilderna såldes som samlarobjekt i visitkortsformat (9 x 6 cm).

E. Farrington Melville, Det svenska etablissemanget, 1863. Visitkort i format 6x9 centimeter. Från Stockholms stadsmuseums samlingar. utsU

Vad säger det här oss? Kanske att människor tycker om att titta på människor. Kanske att det är roligt att titta på 101 marknadschefer och försöka gissa vem som företräder vilket varumärke.

I fotografierna som ingår i tidningen Resumés collage och i Farrington Melvilles mosaikfotografi ser i stort sett alla ut att vara medvetna om att de blir fotograferade. Deras ansiktsuttryck speglar hur de förhåller sig till detta faktum. På 1860-talet var det få som log, och särskilt inte med särade läppar. 160 år senare visar ungefär en av tre marknadschefer tänderna. Det är naturligtvis intressant, eftersom det säger någonting både om vår tids ideal och om hur fotografitekniken utvecklats.


En sådan som fotograferar

Vecka 46: Hejdå solen

Dagarna blir kortare och kortare. Gå ut en solig dag och fånga ljuset när solen står lågt.
Skeppsholmen och Djurgården från Stadshuskajen i Stockholm. Göran Segeholm, 2023.

Att tänka bildbehandling – seminarium 17/11

Hösten är här och vintern är på väg. Kanske dags att tillbringa mer tid med sommarens bilder? Bildspråkets novemberseminarium handlar om hur man kan tänka när man bildbehandlar. Vi tar upp punkter som:

  • Hur bestämmer man sig för vad man ska göra?
  • Vilket är syftet med bildbehandling?
  • Hur mycket är för mycket?

Som vanligt är sker seminariet via Zoom, och det är öppet för alla silver- och guldmedlemmar.

XXXV: Tänka bildbehandling
Söndag 17 november 2024, kl 10.00

Veckomejl