Anna Clarén. Foto: Göran Segeholm, 2024.

Anna Clarén: »Fotografi är ett språk där vi tillåts vara oss själva«

Veckomejl 143. Premiär för Bildspråkets podcast.

Göran Segeholm
Göran Segeholm
Anna Claréns studio har också ett sovrum, som bland annat används som gästrum.

Premiär! Den här veckan kommer första avsnittet i Bildspråkets podd. Formatet är oredigerade samtal, omkring 30 minuter långa. Ämnena kretsar kring fotografi och bild, men glider allt som oftast in på annat. Istället för att be dem jag samtalar med att komma till en studio, så kommer jag hem till dem.

Om du vill kommentera: Spela avsnittet via SoundCloud genom att klicka på titeln istället för play-pilen.

Anna Clarén

Den första som jag är gäst hos är Anna Clarén. Jag blev medveten om hennes existens för 18 år sedan, i samband med att hennes bok Holding (Journal, 2006) blev utsedd till Bästa Fotobok 2006 (numera Svenska Fotobokspriset).

Jag var långtifrån ensam. Det var någonting med Holding som gjorde att många utvecklade en egen relation med den, pratade om den, mindes den. För mig var det hur de vardagliga motiven och det avskalade bildspråket gifte sig med hennes blåaktiga, drömlika färgskalor. Jag kände igen allt, men såg det i ett nytt ljus.

Holding handlar om att bli övergiven, om en känsla av obotlig ensamhet som jag tror att många kan känna igen sig i. Anna Claréns berättelse är oreserverat privat, och kanske just därför även allmängiltig. Det är som att boken vill säga mig att jag inte är ensam om att känna mig ensam.

En annan sak med Holding som gjorde att jag mindes den var att jag kunde relatera till Anna Claréns sätt att fotografera. Hennes bilder liknar inte mina, men jag såg i Holding att hon också var en sådan som alltid hade kameran med sig, precis som jag. Och precis som jag söker hon inte upp särskilt spektakulära platser och människor, utan fotograferar sin egen värld. Det är vackert.

Holding blev inte bara en framgång i Sverige, den är också en av få svenska böcker som är omnämnd i referensverket The Photobook, a History (volym 3).

Efter Holding har Anna Clarén hittills gjort ytterligare fyra böcker: Puppy Love (2009), Close to Home (2013), When Everything Changed (2018) och Need to be needed (2023). I samtliga har hon fortsatt att gräva där hon står för att berätta om sitt eget liv.

Anna Clarén. Foto: Göran Segeholm, 2024.

Utöver att vara en framgångsrik konstnär så är Anna Clarén också en mycket uppskattad fotolärare, inte minst genom sin roll som utbildningsledare på Nordens Fotoskola på Biskops-Arnö. Där håller hon också en workshop varje sommar. När bokningen öppnar brukar platserna ta slut på några minuter. Jag har hört många berättelser om hur fotografer hittat ny inspiration med Annas hjälp. Anna har rykte om sig att vara pedagogisk, positiv och kunnig.

De tre böckerna som Anna ofta återkommer till:
  • En bok med Diane Arbus samlade verk
  • Rinko Kawauchi: Aila
  • Rinke Djikstra: Portraits
  • Lars Tunbjörk: Vinter

Här hittar du Anna Claréns webbplats. Om du klickar på »Holding« i menyn till vänster så ser du fotografiet med pojken och fågeln som hon pratar om överst av alla bilderna.


En sådan som fotograferar

Vecka 33: Botanisera bland konstfotoböcker

Lägg en halvtimme på att surfa runt på en fotobokhandels hemsida. Om du inte har någon särskild favoritshop så kan du alltid gå till svenska Neva Books och klicka på konstfotoböcker högst upp till vänster.

Läs beskrivningarna, titta på uppslagen som ibland visas, låt tankarna vandra fritt och känn efter vad som lockar dig och inte. Om du är på Nevas hemsida så kan du sätta hjärtan på dina favoriter.

Överkurs för dig som har pengar över efter semestern: Klicka hem en bok som en gåva till dig själv eller en nära vän.

Seminariet: Börja pussla bilder redan på lördag!

På söndag (11 augusti) klockan 10 har vi ännu ett seminarium på Bildspråket, öppet för alla silver- och guldmedlemmar. Den här gången handlar det om att lägga samman bilder i par på ett sådant sätt att en ny mening uppstår. Lite som att blanda smaker när du lagar mat.

En särskild omständighet just den här gången är att du får tillgång till alla inskickade bilder redan på lördag morgon. På så sätt har du möjlighet att förbereda dig lite i förväg. Gå igenom bilderna, tänk på vilka som passar med vilka. Gör en kombination som du tycker fungerar för dig. Mejl med länk och närmare instruktioner kommer till alla silver- och guldmedlemmar på lördag morgon.

När jag skriver detta har vi redan fått in 48 kvadratiska bilder att arbeta med. Om du också vill ha med några bilder så har du hela fredagen på dig att skicka in. Mer info via länken nedan.

XXXII: Sida vid sida [ II ]
Söndag 11 augusti 2024 kl 10.00.

Ur poddarkivet: Med händerna som ögon

Den här veckan tittar vi närmare på ett projekt som visar att det både är möjligt att fotografera och läsa fotografier utan att se.

🎙️ 93: Med händerna som ögon
I all tysthet äger en helt nyskapande fotoutställning rum i Stockholms stadsmuseum. Tre dövblinda fotografer ställer ut bilder som det är möjligt att titta på inte bara med ögonen, utan också med händerna.
VeckomejlPodden