đŸŽ™ïž 97: Intelligenta bilder och korta projekt

BildsprÄket · Bildradion 97 Intelligenta bilder och korta projekt

Kommentarer

Bengt Björkbom
12 november, 2014 kl. 12:46
Mycket intressant det hÀr samtalet i Bildradion! Och först sÄ tycker jag inte du skall lÀmna Fotosidan, det finns Àven fördelar dÀr, tex som att fler hittar till dig! Det e mÄnga som Àr pÄ Fotosidan!
Men jag kan förstÄ dina funderingar!
Och för att komma till saken, ”Hur ökar man det intellektuella innehĂ„llet i bilderna?”
Och det e nog litet kÀnsligt om man skall tycka litet

Jag kan vÀl börja litet försiktigt, varför lÀser mÀnniskor olika böcker?
Och ser olika filmer? ;)
Ofta befinner man sig pÄ olika platser i livet, olika hÄllplatser, med olika erfarenhet, Älder osv, och man har dÄ sÄklart med sig olika upplevelser, ett bildsprÄk brukar dÄ ofta följa med! Det borde betyda att man mÄste ta reda pÄ mottagarnas mottaglighet eller förmÄga eller intresse att förstÄ mitt bildsprÄk?
Om jag inte skall göra en allmÀngiltig bild!
Mvh Bengan

Göran Segeholm
16 november, 2014 kl. 23:15
Vi fÄr se hur det blir med Bildradions nÀrvaro pÄ Fotosidan. Eftersom redaktionen puffar för varje avsnitt bland nyheterna tror jag att en del fÄr intrycket av att Bildradion Àr en del av Fotosidans redaktionella innehÄll, vilket ju inte Àr fallet.
AllmÀngiltig bild, sÀger du. Finns det?

Peter Holgersson
14 november, 2014 kl. 10:49
Ett av de bÀsta avsnitten!
Btw, det Ă€r 3,14159
 gĂ„nger sĂ„ lĂ„ngt ”runt en cirkel” som ”tvĂ€rs över” ;-)

Göran Segeholm
16 november, 2014 kl. 23:13
Tack Peter för mattelektionen. Det gav kanske inte ett euforiskt lyckorus, för jag tycker fortfarande att det Àr lite orimligt att ett sÄ enkelt förhÄllande resulterar i ett sÄ komplext tal, som dessutom aldrig tar slut sÄvitt jag förstÄtt.

Martin Kull
14 november, 2014 kl. 11:46
Smart eller snygg? Ladda bilder som talar till intellektet ocksĂ„ med formvĂ€rde? Det Ă€r vĂ€l i grunden samma stĂ€llningstagande man allmĂ€nt kan göra kring en bilds innehĂ„ll och form och som Ă€r sĂ„ vĂ€l beskriven i Görans bok ”Konsten att ta vinnande bilder” ;-), d v s bilder med laddat innehĂ„ll lĂ€mpar sig bĂ€ttre med en neutral form och vice versa. PĂ„ samma tema kritiserade Göran Eddy van Wessels bok ”The Edge of Civilization” i bildradions avsnitt 94.
Personligen har jag svÄrt för nÀr den laddade formen tar sig extrema uttryck, som t ex att ta skitfula bilder för att understryka det dokumentÀra, kÀnslan av ögonblicksbild, eller, i denna diskurs, för att rikta bildlÀsningen till betraktarens intellekt.

Göran Segeholm
16 november, 2014 kl. 23:08
Bra att du tipsar om min bok. Jag tror inte att Hannah lĂ€st den. Är lite osĂ€ker pĂ„ om hon ens vet om att den existerar.
SjÀlv blir jag allt mer intresserad av det fula.

Sigfrid Lundberg
14 november, 2014 kl. 18:17
Att ta fula bilder lönar sig inte. Jag provar hela tiden och vĂ€ntar fortfarande pĂ„ folkets kĂ€rlek. Å andra sidan: Hur mĂ„ngavackra bilder Ă€r intressanta i lĂ€ngden? Och hur vacker kan en bild vara och fortfarande vara intressant? Jag menar ta dessa http://goo.gl/O0LKKN (google images: Sökning pĂ„ jetty sunset long exposure hdr. trĂ€fflistan verkar vara oĂ€ndligt lĂ„ng).
Jag hÄller med Martin ovan och Hannah i podden att det nog gÄr att vara smart och visuell, men det Àr faktiskt inte sÄ vanligt och det Àr inte lÀtt. I sjÀlva verket Àr HAHA och AHA-bilder fÄ i det stora flödet i jÀmförelse med AAH-bilderna.
Sedan har jag nu Stephen Shore’s The Nature of Photographs och Errol Morris pĂ„ ingĂ„ende. Det mĂ„ vara att Bildradions reklam knappt ger pengar till kaffe med dopp Ă„t gĂ€sterna hĂ€r, men alltsÄ  Om ni fortsĂ€tter sĂ„ hĂ€r kommer ni indirekt att göda amazon.co.uk ordentligt ;) IgĂ„r höll hostan i halsen mig i horisontallĂ€ge, SĂ„ det hĂ€r avsnittet hörde jag tvĂ„ gĂ„nger.
Sigge

Göran Segeholm
16 november, 2014 kl. 23:07
KÀre Sigge, det Àr ett stort nöje att ta del av dina erfarenheter. Du glömde att berÀtta i vilken mÄn du tagit del av folkets kÀrlek som estet.
Tror att du kommer att gilla bÄda böckerna.

marcus
14 november, 2014 kl. 23:36
Hur ser man bilderna? Vill gÀrna se!

marcus
14 november, 2014 kl. 23:37
Kommentaren var avsedd för avsnittet med Hannah modigh

Göran Segeholm
16 november, 2014 kl. 22:59
Googla, eller Ànnu bÀttre köp Hannahs böcker.

Thomas Eriksson
15 november, 2014 kl. 13:08
Tack för tippsen,
Jag tycker mycket av konceptuellt fotografi pÄminner om varandra och blir till maner snarare Àn nyskapande konst. Och man gÄr ifrÄn utstÀllningen med en gÀspning. Det ger mer att studera en ventil Àn bilder frÄn dessa fotografier.
Jag kommer i alla fall fortsÀtta att gÄ vidare med mtt fotografi.

Göran Segeholm
16 november, 2014 kl. 23:02
You’re welcome Thomas.

Sigfrid Lundberg
16 november, 2014 kl. 14:31
Har idag vandrat runt pĂ„ Anders Hanssons ”Flykt” i Fotografins Rum pĂ„ Malmö Museer.
Förödande vackra. Lite som Dorothea Lange. Fyllda med tankeföda gÄr intrycken via hjÀrtat till hjÀrnan. Vinsten pÄ boken gÄr till Röda Korset.

Göran Segeholm
16 november, 2014 kl. 23:26
Jag kan se en lÀnk mellan Hansson och Lange vad gÀller innehÄllet, men inte sÄ mycket i bildsprÄket. Men visst, de tÀnker ju bÄda estetiskt. Nu har jag visserligen inte sett Hanssons utstÀllning, vi fÄr vÀl se om den letar sig norröver vad det lider.

jonas lundström
29 november, 2014 kl. 17:27
Göran, jag vill bara lÄta dig veta att hÀr Àr en till Jonas som Àlskar lÄnga poddar! Perfekt nÀr jag Àr ute och gÄr. Tur jag var lite efter för det vart tre avsnitt idag :)
Just det, kul och inspirerande med tankarna korta projekt. Det gör ÀndÄ gott och peppar att man fÄr nÄnting gjort.

Freddo
5 december, 2014 kl. 20:59
Jag reagerar pÄ berÀttelsen om Walker Evans. Hur kommer det sig att vi har sÄ lÀtt att ifrÄgasÀtta fotografen? Medan den som har alla möjligheter som helst att skarva pÄ berÀttelsen inte ifrÄgasÀtts, dvs den skrivande journalisten. Hur vet vi att alla detaljerna verkligen existerade?
Det finns nutida liknande historier frÄn Sverige dÀr yrkesfolk varit vÀldigt amatörmÀssiga och ifrÄgasatt fotografer.
Bilder ska absolut ifrÄgasÀttas men det borde ske pÄ samma premisser som en text.