96: Att fotografera är att träna sin kreativitet.

Effekter av att fotografera, del 3 av 7.

Tidigare avsnitt
  1. Tittar mindre, ser mer.
  2. Ett rum för flow.

Introduktion

Allt du intresserar dig för, påverkar dig. I den här följetongen tittar vi närmare på hur ett intresse för att skapa och läsa fotografisk bild kan påverka dig i andra delar av livet.

Att fotografera som seriös amatör medför generöst med problem av olika slag. Ibland handlar problemen om brist på idéer; du vill fotografera någonting, men vad?. Andra problem berör visionen; du har hittat ett ämne, men hur ska dina bilder se ut för att uppnå den effekt som du är ute efter? Ytterligare problem är kopplade till metoden; du kan se för din inre syn precis vad du vill ha, men du har ännu inte hittat vägen dit.

Var tacksam för alla dessa problem, ty det är de som gör fotografering till en kreativ aktivitet.

Kreativitet; att lösa meningsfulla problem på nya sätt som är till nytta eller nöje för dig själv, och kanske även för andra.

Att lösa problem kreativt är att hitta nya sätt att lösa dessa problem istället för att förlita sig på befintliga knep och knåp. Men lösningen ska inte bara vara ny, den ska vara bra också. Ibland visar det sig i efterhand att andra kommit fram till samma lösningar som du, men så länge du inte medvetet kopierat andra så kvarstår din kreativitet. Kreativitet är att tänka och göra på eget bevåg, efter bästa förmåga.

Låt oss som exempel ta månadens utmaning här på Bildspråket. Den heter Äta ensam.

1. Idén

Vad tänker du om att äta ensam? Är det att ha en skön egenkväll, eller att sakna någon att äta med? Är tevetittande, surfande eller datorspel inblandat? Vill du prata om frukost, lunch, middag eller kvällsmål? Kan en bild om att äta ensam handla om den härliga känslan att vara ute på en dagstur i ensamhet med choklad och limpmackor? Kanske kommer du att tänka på när du var liten och din storasyster försökte tigga till sig ditt godis, som du var tvungen att gömma till slut. Skulle ett sådant minne gå att gestalta i bild?

2. Visionen

Säg att din idé till slut blev att försöka skildra någon som lever ensam och lider av sin ensamhet, både själsligt och kroppsligt. En skål popcorn och ett glas läsk framför teven istället för middag? Det ska också gärna synas att din fiktiva person inte lever hälsosamt. Du vill att både teven och middagen ska synas i bild. Kanske din huvudperson äter liggande i soffan. Du ser framför dig en bild tagen i förstapersonsperspektiv, med ett glas läsk i handen och en skål popcorn på magen. På teven i bakgrunden rullar en dålig deckare. Det är mitt på dagen, solljuset skymtar bakom de neddragna persiennerna.

3. Metoden

Nu vet du på ett ungefär vad du vill ha. Några utmaningar återstår (förutom att du måste poppa popcorn och färga ditt bubbelvatten med karamellfärg). Hur ska du få till en tillräckligt stor mage? Kudde under tröjan? Hur ska du få tevens ljushetsgrad att stämma fint överens med ljuset i rummet, så att inte det ena blir helt överexponerat? Förmodligen uppstår nya visionsfrågor också nu när du är igång. Ska personen (som du nu måste spela) ha strumpor eller vara barfota?


Varje gång du fotograferar med attityden att det är det är roligt att lösa problem, så tränar du upp din förmåga att tänka kreativt. Och när du är kreativ på ett område så smittar det gärna av sig också på andra områden. Det fina med att vara kreativ som seriös amatör, snarare än professionell, är att du slipper pressen. Så du kan vara kreativ och ha ett fint flow (som jag skrev om förra veckan) samtidigt.

Månadens utmaning: Äta ensam

Gör utmaningen. Och om du är betalande medlem på Bildspråket, skicka in din bild också. Läs mer på länken nedan.

Äta ensam
Månadens utmaning, september 2023
Johan Pettersson (curator) till vänster, Maud Nycander i mitten. Foto: Göran Segeholm.

Lars Tunbjörks bilder

Så kom jag till sist iväg till en utställning med Lars Tunbjörks bilder som jag hört talas om mycket under sommaren. Det lär vara den största tunbjörkutställningen som hittills visats.

Jag är där över tre timmar utan att tröttna. Som alltid när jag ser Tunbjörk så tänker jag ingen annan skulle ha kunnat göra detta. Hans blick på samtiden är så personlig.

Jag lyssnar på ett samtal mellan utställningens kurator Johan Pettersson och Lars Tunbjörks livspartner Maud Nycander. Johan Pettersson kallar Tunbjörks bilder för ångestfulla, och då slår det mig att jag aldrig känt så när jag sett bilderna. Jag känner bara lättnad; lättnad över att jag inte är ensam om mitt förhållningssätt till många av samtidens fenomen.

Utställningen är på Fabriken Bästekille på Österlen, och är öppen till 15 oktober.

Veckans bildradio: Göran med vännerna David och Ulf

Arkivgrävet har nått fram till oktober 2013, och ännu ett samtal från Fotografiskas scen. Sidan är öppen för alla betalande prenumeranter.

🎙️ 48: Göran med vänner — David och Ulf
Fyra veckor tog det, men nu är samtalet från förra månadens Göran med vänner publicerat. När David Molander säger att hans utställning går i tre dagar till, så är det alltså ändå tjugosju dagar för sent för dig som inte var på Fotografiska och lyssnade live.

Seminarium: Istället för åsikter

Söndag 24 september klockan 10.00.
Öppet för silver- och guldmedlemmar i Bildspråket.

Du må ha ett passionerat förhållande till dina egna åsikter, men för andra är de inte lika intressanta eller viktiga som de är för dig. Om du däremot kan beskriva vägen till en åsikt så finns det mycket för andra, och dig själv, att lära. Detta ska vi öva oss på i Bildspråkets tjugoförsta seminarium. Vårt ämne är, naturligtvis, åsikter om fotografi. Men principen går att tillämpa på många andra områden också.

Delta med en bild som du älskar eller hatar.

Denna gång bygger seminariet på inskickade bilder som inskickaren har en stark åsikt kring. Länk för inlämning finns på sidan som jag länkar till här nedan.

XXI: Istället för åsikter
Genomfördes den 24 september 2023.