93: Blommor är det närmaste vi kommer objektiv skönhet
Varför tycker människor att blommor är attraktiva?
– Kanske för att blommor objektivt sett är attraktiva, svarar den världsberömde fysikern David Deutsch, mest känd för böckerna The Fabric of Reality (1997) och The Beginning of Infinity (2011).
Svaret är inte så självklart som det låter. I naturen är attraktion sällan universell. En parningsmogen babianhonas röda rumpa må vara tilldragande för en brunstig babianhane, men inte för så många andra. För arten människa är attraktion inte ens konstant över tid och kulturer. En viss kroppslig egenskap — till exempel extremt uttänjda läppar, ansiktstatueringar eller särskilt små (snörda) fötter — kan vara attraktiv för medlemmarna i en begränsad grupp, men upplevas som oattraktiv av människor utanför gruppen.
Dock tycks människans attraktion till blommor vara mer eller mindre konstant, oberoende av tid och kultur. David Deutsch resonerar att det kan bero på att blommor ursprungligen utvecklades för att skapa attraktion över artgränserna. För att säkra sin fortplantning måste växter göra sina blommor attraktiva för livsformer från en helt annan gren på livets träd, nämligen insekter. Men insekter och växter har helt olika DNA, så växterna måste hitta ett estetiskt språk som kan överbrygga artklyftorna.
Det ledde till att växter ”upptäckte” universella lagar för visuell attraktion, precis som naturen genom evolutionen ”upptäckt” de optiska principer som krävs för att utveckla seende, precis som fåglar och insekter ”upptäckt” aerodynamiska principer som låter dem flyga. De former och färger som var särskilt framgångsrika i kampen om insekternas uppmärksamhet, fungerade för att de var universella. Och som art är människan, menar Deutsch, så utvecklad att även vi är mottagliga denna universella skönhet, trots att vi inte lever på nektar.
Vill du höra mer? Här kan du själv lyssna på David Deutschs föreläsning för Irish Museum of Modern Art, 2007.
Apropå David Deutsch ...
... så är han en av mina favoritfysiker. Och det är inte bara för att han tar sig tid att kommentera konstutställningar ur en fysikers perspektiv, utan också för att han säger saker som för detta som han säger i en intervju på temat Skönhet, Kunskap och Framsteg. Min snabböversättning.
Alltför många människor tror att det är något fel på dem när de möter något som de inte förstår. Men i själva verket är det nästan alltid något annat det är fel på; kanske på personen som berättade det, författaren till boken eller läraren som höll kursen.
Eller så är det fel på själva materialet, och även om materialet bokstavligen är korrekt, så kanske författaren belyser sitt ämne ur fel perspektiv.
Din oförmåga att förstå kan bero på, i någon mening måste bero på, att du betraktar på ämnet på ett sätt som inte var avsett, och därför har du också en potential att förbättra det.
Gå ett år med mig på Fotografiska
Jag håller en årslång kurs på Fotografiska. Den heter Mitt Fotografiska Liv och startar lördagen den 2 september. Kursen handlar till lika delar om att skapa egna bilder, och om att få ut så mycket som möjligt av andras bilder. Det fortfarande några platser kvar.
Veckans bildradiorepris
Precis som förra veckan en tio år gammal inspelning av ”Göran med vänner” på Fotografiska, den här gången med Håkan Elofsson och Hannah Modigh.
Var med i Månadens utmaning!
En vecka kvar på månaden, och därmed också en vecka kvar på månadens utmaning. Skicka in!
Konstseminariet på video
Tack alla som var med på söndagens seminarium här på Bildspråket. Om du vill se igen, eller om du missade seminariet men vill se i efterhand, så finns nu filmen på seminariesidan. Endast tillgängligt för dig som är inloggad som silver- eller guldmedlem.
Nästa vecka på Bildspråket ...
... börjar en ny följetong. Den här gången handlar det om olika skäl att fotografera. Ses då!