Foto: Göran Segeholm, 2011.

74: Dina visioner och dina metoder är allt du har — så vårda dem ömt.

Om den fina balansen mellan idé och utförande.

Göran Segeholm
Göran Segeholm
💡
Som den uppmärksamma läsaren redan noterat, så kommer veckomejlet numera på fredagar istället för torsdagar. Så kommer det att vara i ytterligare fyra veckor, sedan återgår vi till torsdagar igen.

Bakom varje kreativt projekt finns en vision och en metod. Visionen är en föraning av resultatet — ibland specifik och mycket detaljerad, ibland mer en känsla av att veta ungefär vart man vill. Många gånger är de mest fruktbara visionerna någonstans mitt emellan detta hårda och mjuka. För att klara mötet med verkligheten behöver visionen vara elastisk.

Metoden kan också ha olika grad av förfining. Ibland är den noggrant utarbetad under en lång tid, ibland ett impulsivt chanstagande. Precis som visionen måste metoden ha en stark kärna, men också vara böjlig och tålig.

Att förstå hur idé och utförande hänger ihop är en del av din utveckling som fotograf. De är ditt kapital; dina visioner och dina metoder.

Att sakna en vision känns som att stå i en affär full av matvaror, men ändå inte komma på något som du vill laga till middag. Att sakna en metod känns som när du sett framför dig hur du bakar ett härligt luftigt levainbröd själv, men tar ut en hård skorpa ur ugnen.


Hela mitt fotografiska liv, både som amatör och professionell, har handlat om att utveckla mina visioner och metoder. Till en början lånade jag andras. Det kändes som att laga mat efter recept, men jag lärde mig mycket. En period fick jag för mig att en fotografs jobb var att kunna så många metoder som möjligt. Jag växlade våldsamt mellan att försöka förstå både landskapsfotografens och sportfotografens arbetssätt, men insåg med tiden att en metod är platt utan tillhörande vision.

I vissa perioder har jag känt mig lite halv. Ibland har jag utvecklat bra metoder för att sätta snyggt porträttljus i miljö, men inte lyckats förstå hur jag ska göra den typen av porträtt intressanta för mig själv. Andra gånger har jag vetat exakt vilken sorts estetisk känsla jag vill uppnå, men famlat för att hitta vägen dit.

Mitt råd är följande: När du kört fast på det ena, arbeta ett tag med det andra. Om du inte längre vet vilken sorts bilder du vill göra, ta en paus och lär dig något tekniskt, till exempel focus stacking eller att bli bra på att frysa hundar som hoppar. När du känner att ditt fotograferande är alltför tekniskt, lägg undan kameran ett tag och köp ett par fotoböcker som ser intressanta ut och mata din kreativitet med andras bilder. Inte för att kopiera dem, utan för att väcka ditt slumrande bildintresse till liv.


På söndag är det seminarium på Bildspråket. Då är alla silver- och guldmedlemmar välkomna att både ta emot och bidra med insikter om samspelet mellan idé och utförande.

Vision och metod

Seminarium nu på söndag kl 10.00.

På söndag är det seminariedags, och den här gången hoppas jag att du ska få med dig några tankar om förhållandet mellan vad du önskar uppnå, och hur du ska uppnå det.

Seminarierna är öppna för alla silver- och guldmedlemmar på Bildspråket. Länken hittar du längst ner på seminariesidan.  

XVI: Vision och metod
Bildspråkets 16:e seminarium äger rum söndagen den 16 april 2023, kl 10.00

Veckans bildradio

Tidsresor för betalande prenumeranter.

I vår arkeologiska utgrävning av Bildradions arkiv har vi nått våren 2011.

🎙️ 26: Adam Haglund
Bildradion träffar Adam Haglund, malmöfotograf som säljer bilder på ett lite annorlunda sätt. Adam berättar också om ett pågående bokprojekt: Hur man säljer bilder.
🎙️ 27: Serkan Günes
Fyrtioåtta minuter med natur- och landskapsfotografen Serkan Günes, som bland annat pratar om sin besatthet av att hitta precis rätt ljus.
Veckomejl