Du får inte idéer, det är idéerna som får dig (kanske)
Veckomejl 131: Ibland är kontinuitet lika viktigt som kvalitet.
Trogna läsare kanske har noterat att jag skrivit en del om idé- och teoribaserad fotografi i veckomejlet den senaste tiden. Nu har jag just lagt sista handen vid en längre artikel som berör ämnet och publiceras i nästa nummer av Fotografisk Tidskrift.
I samband med detta har jag också tänkt en del på om hur ofta människor får idéer jämfört med att idéer får människor. Jag misstänker att det senare är betydligt vanligare. Kanske skriver jag mer utförligt om det en annan gång (när jag är piggare i huvudet).
Ihärdighet är också kvalitet
Mitt artikelskrivande har tagit så mycket tid att jag knappt hunnit tänka på det här veckomejlet, så tänkte jag att det kunde få handla om att ibland är kontinuitet viktigare än kvalitet, och att man därför ska göra klart även om det inte känns som att det blir så himla bra.
Och nu har jag skrivit det.
Jaha.
Det blev mindre text än jag trodde.
Suck.
Istället för vänskapsringar: Vänskaps-skägg
Sedan jag läste (eller hörde) att en amerikansk republikansk politiker rakat av sitt skägg på grund av att hans kultledare Donald Trump gillar att ha renrakade killar omkring sig, så har jag tänkt en del på manlig ansiktsbehåring. Idag gick jag på stan i det vackra vädret och noterade att manliga vänner påfallande ofta har samma grad och typ av skäggighet. Tredagarsstubb umgås med tredagarsstubb. välgroomade skägg umgås med välgroomade skägg. Renrakade killar umgås med renrakade killar.
Obs, detta är ej vetenskap. Kanske inte ens intressant. Eller korrekt.
En sådan som fotograferar
Vecka 21: Tre i rad (hommage till John Baldessari)
Jag erkänner; förra veckans övning (Flyktbana) var blott en uppvärmning inför denna vecka, då vi ska kliva in i rollen som en konceptkonstnär i karriären i början av det frimodiga 70-talet.
Verket som vi är inspirerade av är John Baldessaris Three Balls i a Row. Om du vill vara extra trogen fotohistorien så ska du, precis som Baldessari, låta någon annan ta bilderna medan du själv står för kastandet. I Baldessaris fall var denna någon hans hustru Carol Wixom. För ännu högre realism, använd en småbildskamera med film med 36 exponeringar.
Bakgrund till övningen
Lär dig fotohistoria genom ditt muskelminne. Om du gör övningen så kommer du att minnas Baldessaris verk länge. Den här övningen är också en bra ingång för att reflektera över att varje idé har sin tid.
Den gängse tolkningen av verket är att Baldessari ville dokumentera/kommentera klyftan mellan en konstnärs vision och det faktiska utfallet, som beror på en rad omständigheter utanför konstnärens kontroll. Verkets titel hade alltså lika gärna kunnat vara ”Det blir aldrig som man tänkt”.
Tre i rad ersätter Kérteszgaffeln
Tack alla som skickade in varianter av Kértesz välkända bild Gaffel. Eftersom det inte kommit in några nya tillskott under veckan så stänger vi den butiken.
Om du däremot får till en tjusig variant av Tre i rad, så visar jag den gärna i nästa veckomejl. Mejla bilden till goran@bildspraket.se
Ur poddarkivet: Serkan Günes
Utgrävningen fortsätter. Den här gången träffar jag Serkan Günes. Året är 2014 och Serkan har ännu inte flyttat till Lappland.
Nystart av Mitt fotografiska liv på Fotografiska i höst
Det skulle kunna bli så här, att en lördag om ganska precis ett år, så sitter du och förbereder dig för att gå på sista träffen i kursen Mitt fotografiska liv. Du tänker tillbaka på allt roligt du varit med om, alla bilder du tagit, alla insikter du fått och alla nya människor du lärt känna, och förmodligen är du väldigt glad att du bestämde dig för att vara med.
Mitt fotografiska liv är en kurs som jag designat speciellt för Fotografiska i Stockholm. Det är en kurs både för att få ut mer av bilder, och för att skapa bilder som du får ut mer av.
Bildspråkets veckomejl
Gratis växtnäring för fotografer och andra bildälskare, direkt till din epost varje torsdag. Prenumerera nu!