109: Var naiv och lägg dina problem i blöt
Under första halvan av sitt liv var Alexander Grothendieck ett matematiskt geni som lade grunden för nya sätt att tänka kring matematik, i synnerhet när det gäller geometri. Den andra halvan ägnade han åt filosofi, meditation och trädgårdsskötsel på den franska landsbygden. Och åt att skriva. Mycket. Hans stora verk, Skörd och sådd, som gavs ut på förlag häromåret (dessvärre enbart på franska) är på över 1900 sidor.
Själv kan jag inte mycket om matematik, men senaste veckan har jag av olika skäl läst flera av Grothendiecks texter, särskilt de som berör kreativitet och problemlösning. I The Magic Fan – or the Innocense, beskriver Grothendieck hur en av hans stora matematiska idéer växte fram.
Själva idén var så barnsligt enkel — så enkel, så ödmjuk att ingen före mig tänkt på att böja sig så långt ner. Lösningen var så ”fånig” att många av mina lärda kollegor betraktade idén som ”oseriös”, trots att den uppenbarligen fungerade.
Grothendieck skriver att många av dessa kollegor var mer begåvade med större intellekt än hans eget, men att det inte räcker för att bryta ny mark.
Det är dock inte begåvning, eller nitisk ambition kombinerad med orubblig vilja, som kan få oss att överskrida de osynliga och tvingande cirklar som omsluter vårt universum. Bara naivitet tar oss över gränsen, utan att vi vet ens eller bryr oss om det, i de ögonblick då vi ensamma lyssnar till tingen, intensivt uppslukade som lekande barn.
Överfört till fotografisk praktik: När du står inför ett visuellt problem (som till exempel någon av Bildspråkets utmaningar eller träningspass), gör inga antaganden. Hitta till en punkt där du kan tillåta dig att tänka från noll, som om det inte finns några regler, ingen publik som ska tycka eller bedöma vad du gjort. Var naiv som ett barn. Förlora dig i leken. Först då kan du överskrida de osynliga gränser som andra satt upp.
Lägg problemen i blöt
Alexander Grothendieck har också skrivit om problemlösning ur en annan aspekt. Tänk dig att du har ett svårlöst problem, och föreställ dig att det ser ut som en mycket hård, blank, rund nöt. (Till exempel hur fotograferar jag papper på ett sätt som är intressant, nyskapande och helst också speglar min personlighet och mina värderingar.) Det finns två sätt att gå tillväga, skriver Grothendieck.
Den första vägen är hammare och mejsel. Du angriper problemet med stor viljestyrka och viss aggressivitet. Du vrider och vänder på nöten, och försöker hitta någon liten spricka där du kan sätta in mejseln och så till den med hammaren utan att nöten flyger iväg. Denna metod kräver uthållighet, envishet och styrka.
Den andra vägen är att lägga nöten i blöt. Iaktta den. Gör dig inga fantasier om vad som ska hända, utan vänta och se. Kanske skjuter den ett skott? Kanske mjuknar skalet så att det efter några dagar enkelt går att pilla bort?
Överfört till fotografisk praktik: Börja tänka på dina visuella problem långt innan du måste. Se på ditt problem utan förutfattade meningar. Skriv ner det på en lapp och sätt upp lappen på kylskåpsdörren. Prata förutsättningslöst med vänner och bekanta om ämnen som rör ditt problem, utan att nämna själva problemet.
I en intervju för länge, länge sedan sa den kände bildjournalisten Paul Hansen att han alltid har ”en stickning i byrålådan”, ett fotografiskt projekt som får mogna långsamt, och som han återkommer till då och då utan stress.
Några sådana stickningar borde alla som sysslar med fotografi unna sig.
Seminarium på söndag
Som sagt, nu på söndag, den 17 december, är det seminariedags igen här på Bildspråket. Vi ska belysa ämnet uppmärksamhet ur några olika vinklar, samt beröra vad ”Hemma” kan betyda. Öppet för alla silver- och guldmedlemmar.
Bildradionrepris: Om när Robert Frank nästan nobbade Hasselbladspriset
I vår reprisering av Bildradions poddavsnitt har vi nått mars 2014, och när jag lyssnar igenom ljudfilen nu och hör Stefan Ohlssons röst igen så blir jag både varm och lite sorgsen. Varm för att Stefan utöver att vara klok och kunnig också var varm och omtänksam. Sorgsen för att han gick bort alldeles för tidigt på grund av en svår sjukdom.
Bildradioavsnitten är en bonus för alla betalande prenumeranter, från brons och uppåt.